ITIL®, az IT szolgáltatásmenedzsment bevált gyakorlata

Az ITIL® az AXELOS Limited bejegyzett védjegye. 2014 január 1-től az AXELOS, a Capita és a Cabinet Office közös vállalata irányítja a Best Management Practice Portfolio (szolgáltatás, portfólió, projekt és program menedzsment) akkreditációs és publikációs szolgáltatásait, és birtokolja a szellemi tulajdon jogokat.
Az ITIL® nem elméleti megközelítés, hanem best practice, azaz a sikeres szolgáltatók bevált gyakorlatának a keretrendszere, amely azt a célt szolgálja, hogy útmutatásait testreszabva kialakítsuk és javítsuk saját gyakorlatunkat.
Az ITIL® 5 alapkötete, a Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation és a Continual Service Improvement.
Az ITIL®-nek nemzetközileg egységes minősítési rendszere van, amely akkreditált képzési és vizsgarendszert tartalmaz. 2013-ban globálisan 330 ezer szakember tett alap vagy haladó vizsgát.
2003-ban az itSMF egy munkacsoportja kidolgozta az ISO/IEC 20000 szabvány szerinti auditálás rendszerét, amelynek honosítását az itSMF Magyarország 2005-ben tagjai támogatásával megszervezte, és 2011-ben támogatta a szabvány új változatának honosítását is. A Magyar Szabványügyi Testület a támogatókat felsorolta a szabvány bevezetőjében.
Magyarországon elsőként az ING Service Center szerezte meg elsőként a megfelelőségi tanusítványt.